ZILELE OPEREI ”CONSTANTIN PAVEL” – UN MEGASHOW MUZICAL – CELEBRA OPERĂ ”LA TRAVIATA” DE GIUSEPPE VERDI – ÎN BISERICA EVANGHELICĂ DIN BISTRIȚA !

Zilele Operei ”Constantin Pavel” – ediția a VI-a, 20-21 mai 2015 – a continuat joi seara – 21 mai – cu un megashow muzical, posibil evenimentul muzical al anului, pe scena majestoasă amenajată în Biserica Evanghelică din Bistrița, far spiritual, cultural, sacru, dar și brand turistic – al Bistriței, Transilvaniei și României – Opera ”La Traviata” – o celebră lucrare muzicală a nu mai puțin celebrului compozitor italian Giuseppe Verdi.

În prezența entuziastă – a peste 300 de melomani bistrițeni – Opera ”La Traviata” – jucată scenic, cu profesionalism de orchestra, corul și baletul Operei Române din Craiova – a fost prezentată de primarul european al Bistriței – ing. Ovidiu Teodor Crețu și de prof.dr. Dorel Cosma, director al Centrului Cultural Municipal de Cultură ”George Coșbuc” – cei doi organizatori ai evenimentului, în cuvinte de apreciere, elogioase.

Opera se desfășoară în 3 acte și patru tablouri scenice – și pe scurt, în rezumat – acțiunea libretului realizată de Francesco Maria Piave, după romanul lui Al. Dumas – fiul – ”Dama cu camelii” – este următoarea: petrecere în salonul Violettei Valery din Paris unde un grup însuflețit de aristocrați veseli și domnisoare îndatoritoare s-a întâlnit pentru încă o noapte de petrecere și plăceri, unde "L'amistà s'intreccia al diletto"("Prietenia merge mână-n mână cu plăcerea"). Novice și un pic dezorientat în acest vârtej de cuvinte și muzică, Alfredo Germont se lasă prezentat de prietenul său Gastone cu intenția de a o cunoaște personal pe stăpâna casei, obiectul unei pasiuni secrete. Violetta este obosită de atâta atenție, așa încât, pentru a dramatiza puțin scena, propune un toast colectiv ("Libiamo ne' lieti calici"/"Să bem din vesele cupe"). Petrecerea continuă: în salonul alăturat începe muzica de vals; invitații pleacă să danseze, dar un acces de tuse împiedică ieșirea Violettei, care rămâne pe loc, sprijinită de Alfredo. Ecoul muzicii de vals ajunge până în centrul scenei, servind drept fundal al conversației celor doi. Prinși din nou în tumultul petrecerii pe cale să se termine, cei doi își dau întâlnire pentru a doua zi. Mijesc zorile, iar Violetta, rămasă singură, meditează tulburată la efectul produs asupra ei de vorbele tânărului Alfredo. Să fi sosit ziua primei ei iubiri adevărate, momentul "de a fi iubită iubind?” Dar destinul Violettei este cu totul altul: să-și continue viața veselă și independența socială de până atunci.

Alfredo și Violetta, în actul 2 – trăiesc fericiți, retrași la țară, în apropiere de Paris. Aflând de la camerista Annina că Violetta și-a vândut bijuteriile pentru acoperirea cheltuielilor necesare întreținerii conacului, Alfredo pleacă în grabă la Paris, să procure bani. În absența sa, apare Giorgio Germont, care îi cere Violettei să-l părăsească pe Alfredo, deoarece logodnicul fiicei sale nu este de acord cu această "legătură imorală". După o grea luptă sufletească, Violetta hotărăște să renunțe la iubirea sa și pleacă la Paris, lăsând o scrisoare prin care comunică hotărârea de a se întoarce la viața de petreceri. Revenind, Alfredo nu se lasă convins de rugămințile tatălui său de a se întoarce acasă, în sânul familiei. Găsind pe masă o invitație de la Flora, pleacă în fugă spre Paris.

Urmează balul din casa Florei Bervoix. Printre alți invitați, la masa de joc se află și Alfredo. Intră Violetta la braț cu baronul Douphol. Între baron și Alfredo izbucnește o ceartă, ce tinde spre duel. Violetta îl imploră să nu-și riște viața. Alfredo este de acord, cu condiția ca Violetta să se întoarcă la el. Ținându-și promisiunea făcută lui Giorgio Germont, Violetta îi mărturisește lui Alfredo că îl iubește pe Douphol. Într-un acces de furie, Alfredo o jignește și este provocat la duel de către baron.

În ultimul act – al 3-lea – Violetta zace pe patul de suferință. Doar Annina și Doctorul Grenvil, rămași credincioși, caută să-i dea curaj. Pe neașteptate apare Alfredo, care a aflat între timp adevărata cauză a despărțirii lor și s-a convins de nevinovăția Violettei. Din nou, cei doi tineri țes planuri pentru o viață fericită.

Sosește și Giorgio Germont care, prețuind noblețea sufletească a Violettei, este acum de acord cu căsătoria lor. Dar, prea târziu... Boala necruțătoare nu iartă și Violetta se stinge în brațele lui Alfredo, pe care l-a iubit atât de mult. După ”NABUCCO” și ”AIDA”,  iată și ”LA TRAVIATA” de Giuseppe Verdi – La Bistrița!

Povestea muzicală a ”damei cu camelii” a Violettei și a lui Alfredo este reprezentată acustic – de către Tamas Ferkay – din Austria.

Distribuția de o înaltă clasă este: Violetta Valéry – Cristina Oltean (Cluj), Alfredo Germont – Florin Ormenişan, Giorgio Germont – Florin Estefan (Cluj), Flora Bervoix – Asineta Răducan (Braşov), Gaston de Létorières – Bogdan Olaru, Baronul Duphol – Ioan Cherata, Doctorul Grenvil – Dragoş Drăniceanu, Marchizul de Obigny – Mircea Tudora, Comisionarul – Dan Cornescu, Annina – Noemi Modra, Giuseppe – Bogdan Olaru.

Solişti balet: Eva Ştefănescu, Nicolae Popa.

Echipa tehnică a megashowului muzical: asistent regie tehnică – Arabela Tănase, coregrafia – Francisc Valkay, maestru de cor – Bogdan Botezatu, pregătirea muzicală – Corina Stănescu și Maria Cristiana Stan, sufleur – Viorica Tomuș, regia tehnică – Mihaela Grama, Sonorizare: Sorin Tican, Maestru de lumini: Roberto Bujor și Machiaj/coafură: Ioana Boicea.

O seară sacră a Muzicii Sferelor Celeste !

Un spectacol impreial de muzică de operă – ”LA TRAVIATA” de GIUSEPPE VERDI A RĂSUNAT ÎN BISERICA EVANGHELICĂ DIN BISTRIȚA, LA ZILELE OPEREI ”CONSTANTIN PAVEL” – pentru ISTORIE, CULTURĂ, SUFLET, SPIRITUALITATE SACRĂ ȘI ETERNITATE!

Alexandru Cristian Miloș