După ce au investit 900.000 euro într-o pensiune de 4 margarete, proprietarii Cramei Jelna, din judeţul Bistriţa-Năsăud, intenționează să continue dezvoltarea pe segmentul enoturism, planurile pe termen mediu vizând un complex ce va include un hotel și un centru wellness & spa.
Potrivit reprezentanților cramei, investiția în noul proiect este estimată la circa 2 milioane de euro. Complexul se va desfășura pe o suprafață de circa 2.000 mp și va cuprinde un hotel cu o capacitate de 20 de spații de cazare – 16 camere și patru apartamente, plus un centru welness & spa de circa 600 mp care va include și o cameră cu sare. Va fi dotat cu și cu o sală de fitness, o sală de conferințe și o sală de evenimente, iar vara se vor putea organiza evenimente în aer liber. De asemenea, lacul din apropierea cramei urmează să fie extins și amenajat pentru agrement și relaxare.
Pensiunea existentă are opt camere duble și un restaurant și a fost finalizată la jumătatea anului 2020. Pentru restaurantul pensiunii, aprovizionarea se face cu ingrediente locale, produse pe o rază de doar 2 km, cum ar fi de la o brutărie artizanală din zonă, de la o măcelarie și de la un procesator de mezeluri sau lactate premium de la o fermă. Mai mult decât atât, firma care operează crama, Drosera Comserv, deține și solarii proprii, iar legumele cultivate sunt folosite în restaurantul pensiunii.
Crama Jelna a fondată în 2016 de către frații Ovidiu și Daniel Moldovan, iar vinurile sale, DOC Lechința, merg către HoReCa, fiind disponibile în locații din aproape toată țara. Recent s-a pariat și pe export, existând contracte în Belgia, Canada, Danemarca și Anglia. Prima gamă premium a cramei, Amprenta Transilvania, a fost lansată în piață în februarie 2018, în luna iunie a aceluiași an a fost lansată gama super-premium Dealu Negru, iar pe finalul anului următor gama Iconic Navicella.
Noi investiții în retehnologizarea cramei
Pe lângă această investițiile din domeniul turistic, proprietarii au în plan și retehnologizarea cramei, din fonduri europene. Până în acest moment, pentru vița-de-vie s-au folosit fonduri europene pentru reconversie, în cramă fiind investite fonduri proprii, suma ridicându-se la circa un milion de euro, inclusiv echipamente, tehnologie de ultimă generație. În viitorul apropiat, cei doi antreprenori plănuiesc să investească aproximativ 800.000 de euro în retehnologizarea cramei, valoare la care se vor adauga costurile construcției pentru o nouă cramă. Printre dotările pe care aceștia doresc să le achiziționeze se numără o linie performantă de îmbuteliere, iar în ceea ce privește crama proiectul vizează înlocuirea celei existente, în clădirea căreia vor fi amenajate birourile și un magazin de prezentare.
Crama Jelna deține 26 de hectare de viță-de-vie, amplasată la 650 m altitudine, iar în 2020 i s-a acordat dreptul de utilizare a mențiunii facultative „produs montan” și înregistrarea strugurilor de Fetească Albă, Fetească Regală, Sauvignon Blanc și Muscat Otonel în registrul național al produselor montane. Anual, produce aproximativ 80.000 de sticle de vin, din care 10% merg la export, piața principală fiind Belgia.
Crama Jelna este operată de compania Drosera Comserv, cu activități și în construcții. În 2020 a înregistrat o cifră de afaceri totală de peste 2,7 milioane euro, din care circa 450.000 euro au venit din vânzarea de vinuri.
Sursa text și foto: trendshrb,ro