„Filosofia, în strania ei nebunie, presupune o răsturnare, o periagogé, presupune un Damasc. Nu ajunge să ai acces la un anumit grad de generalitate, să ai idei generale, pentru a face filosofie. Filosofia nu se face în marginea câte unei ştiinţe, ca simplă prelungire a acesteia într-un gând mai înalt. Filosofia nu se face cu psihologie, se face cu filosofie, deci cu o prealabilă orbire, cu acel Damasc care presupune conversia, ruptura, trecerea într-un alt limbaj, pe care Hegel l-a determinat ca limbaj al raţiunii, deosebindu-l de cel al intelectului. Când intri în filosofie îţi schimbi numele, nu te mai poate chema Saul sau Kepha; îţi spui Pavel sau Petru. Sigur că nu e uşor să explici ce înseamnă să ai organ filosofic. Poţi spune că Platon, Hegel şi Heidegger au sigur, cum tot sigur este că un Descartes sau un Leibniz nu au. N-am încetat să mă întreb toată viaţa dacă Aristotel a avut sau nu organul acesta şi înclin să cred mai degrabă că nu, deşi recunosc că peste problemele lui nu poţi trece”
(Constantin Noica, fragment din Jurnalul de la Păltiniş, publicat de Gabriel Liiceanu, Cartea Românească, 1983, p.89. )
1.Introducere
Natura, Dumnezeu, misteriosul Pestetotneunde, sponsorul transcendent ne-a dat 9 numere, 7 note muzicale, spectrul coloristic, cuvintele, principiile logicii, aceste cărămizi ale spiritului, pe care, dacă le combinăm în chip inteligent, coerent, raţional, estetic, putem construi palate de ceştar, conace de mărgean, axiome matematice, universuri posibile, ode, sonate şi fugi, lumi picturale, peisaje feerice, poezii, ficţiuni literare . Putem deveni prin urmare mari matematicieni, fizicieni, compozitori, pictori, poeţi, dramaturgi, romancieri şi filosofi, demiurgi mundani, copii terestre perfecte ale Creatorului.
Faptul că sensul lumii, al lucrurilor şi al fenomenelor, al cosmosului, al omului, al vieţii, al adevărului, al libertăţii, al iubirii, al naşterii şi al morţii nu este dat a priori, nu ne este livrat odată cu simpla intenţionalitate în raport cu aceste realităţi, omul este condamnat să înţeleagă, să cunoască, să experieze, să gândească să, exploreze prin mijloace raţionale, logice, matematice, ştiinţifice, afective, mitice, simbolice etc. universul în care este aruncat fără voia lui sau este special aşezat în el, în vederea creşterii spirittuale, aşa cum ne spun religiile. Dintr-un astfel de efort, mai mult sau mai puţin cuminte, senin, solar, faustic, prometeic, katafatic, apofatic, udemiologic, se naşte fenomenul cultural, cultura artistică, filologică, religioasă, ştiinţifică şi filosofică.
Asemenea muzicii, filosofia îşi are Bachii, Mozarţii, Beethovenii, Brucknerii, Chopinii, Vivaldii, Ravelii, Schuberţii, Mahlerii, Wagnerii, Lisztii şi Eneştii ei, pentru că nu doar muzica ci şi filosofia presupune un auz special, care variază pe scara spiritului speculativ de la bun, foarte bun, fin, la absolut.
Ca să poată gorgianiza, socratiza, platoniza, aristoteli, kantianiza, hegeli, schopenhaueriza, berdiaeviza, cioraniza, ca să fie capabil să chestioneze misterul, să tematizeze Absolutul, cosmosul, omul, răul, neantul, valorile, moartea filosoful are nevoie de hiperinteligenţă operativă, de inteligenţă emoţională, spirituală, de cultură de tip enciclopedic, de hipersensibilitate, de conştiinţă cosmică, de spirit speculativ, de hiperimaginaţie, de nelinişte metafizică, de curiozitate, de sete de cognitivă, de intuiţie, de spirit de fineţe, de spirit geometric, de gândire abstractă, de cel puţin o limbă modernă, de limbi clasice, de minime abilităţi lingvistice de limbă germană şi greacă veche etc.Legat de memorie, filosoful trebuie să aibă o memorie normală.Hipermemoria, obsesia de a învăţa totul pe de rost, după cum se ştie, face adesea casă bună cu prostia, cu puţinătatea spiritului..De aceea aş spune că prima condiţie a unei bune deveniri filosofice este ca iubitorul de înţelepciune să nu fie premiant, şef de promoţie.În general fiinţele care fac parte din această specie de şcolari, aceste casetofoane cu propulsie sanqină, aceste ipochimene pricepute la toate, sunt mediocre, lipsite de creativitate. Ei iubesc toate disciplinele, practică un soi de desfrâu noetic. Nu au vocaţia marilor întrebări, nu au insomnii, obsesii culturale, nelinişti, nu au viaţă interioară . Există desigur şi avantaje. Dacă fac dreptul devin magistraţi fruntaşi, dacă studiază teologia ajung protopopi, stareţi, episcopi, profesori de teologie, dacă fac medicina sunt aproape sortiţi să fie şefi de secţie.
Dar cel mai important dintre toate este auzul filosofic, care asemenea auzului muzical este înnăscut. Dacă nu îl ai nativ, posibilitatea de a-l cultiva este extrem de mică, ceea ce nu înseamnă neaparat că nu te poţi îndeletnici cu ştiinţa rege. Poţi scrie monografii despre gânditorii preferaţi, poţi face curat în camera filosofului, îi poţi duce geanta, îi poţi pune ordine în manuscrise, îi poţi spăla la o adică proteza.
Un lucru e cert.Există nu doar inteligenşă logică, operativă, emoţională, spirituală, interpersonală, muzicală, lingvistică etc, ci şi una filosofică, o capacitate nativă de a gândi, de a „despărţii firul în patru”, aşa cum spune o vorbă din popor.
Breasla iubitorilor de înţelepciune e populată cu nenumăraţi gânditori surzi, fără auz filosofic care cântă cel mult în corul cunoaşterii. Nu pot face solistică.
Dacă nu auzi muzica sferelor, dacă nu te dor depărtările infinite ale roiurilor galactice, dacă nu simţi gustul posibilelor cireşe coapte la lumina sorilor care se învârt în jurul miliardelor de planete fără vegetaţie, dacă nu auzi strigătul de durere al luminii când este silită să devină culoare, dacă nu ştii să vorbeşti cu peştii, dacă nu ţi-e milă de singurătatea lui Dumnzeu dinaintea facerii lumii, dacă nu ţi-e dor de toţi copii pe care nu i-ai avut niciodată, dacă nu te doare mirosul florilor de tei şi nu simţi parfumul femeilor pe care nu le-ai cunoscut, dacă aşa cum spunea Nichita, nu auzi “ nenăscuții câini/ Pe nenăscuții oameni cum îi latră”, dacă nu poţi vorbi ore întregi despre o frunză sau despre un capăt de aţă, dacă nu simţi briza neantului şi nu auzi în fiecare clipă zgomotul bulgărilor care îţi cad pe propriul sicriu, dacă nu simţi izul morţii în cele mai dulci îmbrăţişări, dacă nu auzi scârţâitul articulaţilor când dansezi, şi nu te ruşinezi că eşti proprietarul unui schelet, dacă nu despici firul în miliardimi, până ce nu mai ai de ce prinde si apuci apoi subatomicele, imaginarele aşchii de fire cu pensete imagiganre,dacă nu vezi între numărul unu şi doi un abis de câtimi infinite, dacă nu teînspăimântă abisul cifrei zero, nu are sens sa te faci filosof. Mai bine te faci latrinar.
Odată a venit la Arghezi în Mărţişor un preot mai tinerel cu boboteaza.După ce i-a sfinţit casa, iar marele poet a sărutat cuprins de un sentiment sacru, crucea, împreună cu Paraschiva şi copiii, maestrul l-a condus pe tânărul popă, până la poartă, pe cărarea îngustă săpată în omăt. Profitând de faptul că se afla faţă în faţă cu scepticul autor al “Psalmilor”, pentru a părea cult, dar şi pentru a-şi lămuri îndoielile şi necredinţa de complezenţă, preotul l-a întrebat :” Maestre ,dumneavoastra care aţi citit atâta, care aţi ajuns la aceasta vârstă, care aţi stat în tinereţe la Manăstire, care aţi umblat în lume, ce credeţi, oare există Dumnezeu ?” La auzul acestei întrebări impertinete, abominabile din partea unui sacerdot, Arghezi, a răspuns scurt, mâhnit:” Părinte, mai bine te-ai fi făcut căcănar ! ”, după care i-a întors spatele, făcându-şi loc, dezamăgit şi trist, prin albul cenuşiu al zăpezii, spre vatra încălzită.
Din păcate nu există doar popi căcănari, ci şi filosofi budari, care curăţă closetele marilor spirite speculative, iar atunci când acestea sunt constipate sau pur si simplu fac greva foamei şi nu produc astfel de reziduri, savanţii vidanjori îşi umplu hasnalele, în zgomot ritmic şi prelung de flatulenţe, cu propriile dejecţii, amăgindu-se că au culoarea, mirosul şi textura aseănătoare cu bolul fecaloid al înaintaşilor.
Sper ca cititorul să-mi ierte aceste metafore scatologice însă atunci când vezi că marii telectuali şi filosofi de serviciu ai ţării degustă din rahatul ideologiei neomarxiste şi apoi îşi ling degetele ca şi cum şi le-ar fi vârât pentru o clipă în şerbet de frăguţe, atunci când vezi că ideea, raţionamentul, gândul miroase pestilential, când pute ideea a duhoare, esti aproape obligat să renunţi la maniere si pudori de salon.
Dar a filosofa, a upanişa, a vediza pe marginea marilor sau micilor teme, a construi universuri cognitive, a gira idei, implică şi o mare doză de risc pentru că orice comerţ intelectual, afectiv, visceral, organic, estetic, politic, ideologic cu astfel de conţinuturi noetice, înseamnă nu doar o interpretare, ci şi o rescriere a lor, o actualitzare auctorială care poate în definitiv înnobila, învia, aliena sau ucide.A face filosofie e ca şi cum ai lucra la firele de înaltă tensiune fără mănuşi!
Filosofia nu este o ştiinţă a răspunsurilor, ci mai degrabă o artă erotematică.În spaţiul sublunar nu se poate răspunde, ci doar întreba.Avem răspunsuri la întrebări minore, cotidiene ca de pildă la ce oră pleacă trenul de la Sibiu la Bucureşti, câte păsări sau aşezat pe gard, în ce zile are audienţă primarul, dar la marile întrebări nu are nimeni răspunsul în buzunar. Ca să răspunzi la chestiunile ultime, ar trebui să fii Dumnezeu.Dacă prostul este identificat după cantitatea de certitudini, filosoful genial se recunoaşte după numarul de intrebări.
Filosofia nu este o ştiinţă a răspunsurilor, ci mai degrabă o artă erotematică.În spaţiul sublunar nu se poate răspunde, ci doar întreba.Avem răspunsuri la întrebări minore, cotidiene ca de pildă la ce oră pleacă trenul de la Sibiu la Bucureşti, câte păsări sau aşezat pe gard, în ce zile are audienţă primarul, dar la marile întrebări nu are nimeni răspunsul în buzunar. Ca să răspunzi la chestiunile ultime, ar trebui să fii Dumnezeu.Dacă prostul este identificat după cantitatea de certitudini, filosoful genial se recunoaşte după numarul de intrebări.
În privinţa incapacităţii femeii de a face filosofie mare, lucrurile sunt extrem de complicate. E o chestiune care ţine de metabolism, de structură, de protecţie , de inteligenţă divină în fond.Când profesorul D.D. Roşca spunea la cursuri că meseria de filosof este eminamente masculină, studentele filosoafe se enervau, protestau, îşi urau colegii, iar cele mai sensibile plângeau. Din fericire, istoria spiritului dovedeşte că nu am avut nici un creier feminin speculativ notabil. Am avut profesoare de filosofie inteligente, exegete, autoare de manuale, scriitoare mari, savanţi etc.Dar asta este altceva.
Cu toate acestea, dacă spui un astfel de lucru urmaşelor Evei, le devii pe loc duşman de moarte, când de fapt ar trebui să se bucure de faptul că le-a ferit Dumnezeu de supliciul interogativ. Această inaccesibilitate creatoare în zona speculaţiei filosofice nu o plasează nicidecum într-o inferioritate faţă de bărbat, ci dimpotrivă o face împărăteasă a fiinţei, genitoare de viaţă. Bărbatul scrie cărţi, iar ea este un laborator ontologic.Naşte fiinţa, este direct copărtaşă Creatorului, naturii, ceea ce este infinit mai mult decât cugetarea.
Actul reflecţiei filosofice pe chestiunile ultime presupune timp, nesomn, crampe mentale, stres, incertitudini, dureri sufleteşti, angoase, nefericire etc. Cum ar putea o astfel de fiinţă delicată, însărcinată să facă faţă acestui travaliu cognitiv, când de fapt ea trebuie să perpetueze specia, să procreeze, să aducă pe lume pui de om.
Să nu mai vorbim de faptul că hipergândirea poate defeminiza, masculiniza. Cum să o pui pe femeie să vorbească despre mecanismul henologic la Platon, despre cearta universalelor, despre Idealul raţiunii pure la Kant, despre torsiunea feţelor şi contrafeţelor Spiritului absolut, despre analitica Dasein-ului, despre sinele transcendental sau despre ontologia infinitului? Cum să o vezi crispată, îngândurată, nedumerită, taciturnă, anxioasă când ea trebuie să insufle optimism odraselor, să-şi mângâie soţul să fie o sursă de iubire, de graţie, de bunătate şi de echilibru?
Care sunt cei mai profunzi filosofi ai lumii? Dacă Vasile Chira ar face o Academie a filosofilor, pe cine ar pune vice-preşedinte? Ce ascunde, în ce crede, cui şi cum se roagă iubitorul de înţelepciune ?Cum iubeşte şi trăieşte filosoful?La aceste întrebări şi la multe altele voi încerca să răspund în studiul de faţă.
Cuprins:
1.Introducere
2. Calităţile filosofului
3.Auzul muzical şi auzul filosofic
4.Contrapunctul filosofic
5.Auzul filosofic şi muzica sferelor
6.Auzul filosofic nativ
7. Filosoful afon
8. Poate fi cultivat auzul filosofic?
9.A gândi în game minore
10. Ce aude filosoful?
11.Spiritul speculativ
12.Diezii şi bemolii speculaţiei filosofice
13. Legile armoniei filosofice
14.Tenorii filosofiei
15.Filosofii başi pedală
16.Corul filosofilor
17.Filosofie şi muzicosofie
18. Filosofia muzicii şi muzica filosofiei
19.Muzicoterapie şi sofoterapie
20.Filosofia ca mod de a fi
21.Michel Foucault şi “estetica existenţei”
22.A fi şi a gândi
23.Ce este gândirea?
24.Gândirea filosofică
25.Gândirea gândirii
26.Metafilosofia
27. Hipereflecţia
28. Filosofia şi suspendarea judecăţii(epoche)
29.Geniile şi suprageniile filosofiei
30.Tipuri de filosof
31.Filosoful exeget
32.Filosoful liric
33.Filosoful teist
34.Filosoful deist
35.Filosoful ateu
36.Filosoful agnostic
37.Filosoful udemiolog
38.Filosoful fenomenolog
39.Filosoful catafatic
40.Filosoful apofatic
41.Filosoful nihilist
42.Filosoful maieutic
43.Filosoful pragmatist
44.Filosoful metafizic
45.Filosoful existenţial
46.Filosoful existenţialist
47.Filosoful analitic
48.Filosoful sceptic
49.Filsoful prometeic
50.Filosoful faustic
51.Filosoful umanist
52.Filosoful idealist
53. Filosoful postmodern
54.Ontologiile gri
55. Filosofie în frizerie
56.Filosoful transumanist
57.Filosoful corect politic
58.Filosoful neomarxist
59.Filosoful transdisciplinar
60.Filosofie şi transliteratură
61.Filosoful scriitor
62. Filosofie şi ontoliteratură
63.Filosoful profesor
64.Filosoful de cafenea
65. Filosoful traducător de opere clasice
66.Filosoful fără operă
67.Contabilul de idei filosofice
68. Rapsodismul filosofic
69. Filosoful ca maestru
70.Filosofia ca exerciţiu ataraxic
71.Ontofilosofia
72.Filosofia si politica
73.Filosofia ca oralitate
74.Patologiile spiritului filosofic
75.Hiporeflecţia
76.Noetopenia
78.Angoasa existenţială
79.Greaţa şi curajul de a fi
80.Filosofie şi nebunie
81. Filosofie şi suicid
82.Adicţiile filosofilor
83.Atipiile comportamentale ale filosofilor sau despre cum te apasă Dumnezeu atunci când îţi pune mâna în cap
84.Filosofie şi solitudine
85.Filosofie şi sociopatie
86.De ce nu dormea niciodată Schopenhauer la etajul unei clădiri?
87.Nevrozele, fobiile, obsesile, compulsile şi bipolarităţile marilor filosofi
88.Diagnoza nicasiană a spiritului(todetita, catholita, horetita, atodetia, acatholia, ahoretia)
89.Filosofii şi sexualitatea
90. Nae Ionescu sau filosoful playboy
91.De ce mergea Cioran la bordel cu “Critica raţiunii pure” în buzunar ?
92. Camil Petrescu sau despre “predarea” filosofiei în împrejurări erotice
93.Filosofie şi căsnicie
94. Soţia fotbalistului şi soţia filosofului
95.De ce au avut filosofii mai multe soţii
96.De ce nu este posibil un Platon cu rochie sau un Hegel cu sutien?
97. Despre gena masculină a Hypatiei
98. Conştiinţa tragică
99.Neliniştea metafizică
100.Despre cărbunii încinşi pe care îi pune filosoful în palmele semenilor
101.A putea sau a nu putea sta în proximitatea spiritului
102.Mântuirea prin filosofie
103.Filosofie şi asceză
104.Calendarul filosofilor
105. Postul gândirii
106.Botezul filosofului
107.Naşterea din mirare, din întrebare şi din gând
108. Misterul sfintei pătrimi speculative:Platon, Aristotel, Kant şi Hegel
110.A filosofa în compania câinilor
111.Immanuel Kant, filosoful care a dus de mână raţiunea la medic
112.A intui gândurile Divinităţii
113.G.W.F. Hegel, secretarul lui Dumnezeu
104. Brăţara lui Schopenhauer
115.Judecata din urmă a filosofilor
116.Adevăr şi adevăruri
117.Sens şi subsensuri
118.Nāgārjuna şi nihilismul absolut
119.Filosoful şi divinitatea
120.Filosofia ca exerciţiu spiritual
121. Filosofie şi mistică
122.Filosoful şi unio mystica
123. Dumnezeu ca ipoteză
124.Dumnezeu ca ens realissimum
125.Convertirea la filosofie
126.Filosofie şi asceză
127.Metanoia filosofică
128.O audienţă a filosofului la Cabinetul Transcendeţei
129.Filosofia ca ars vivendi
130.Filosofia ca ars amandi
131.Filosofia ca ars moriendi
132.Filosofie si politică
133.Riscul filosofiei
134.Marx şi globalismul neomarxist
135.Nietzsche şi fascismul
136.Progresismul neomarxist si ocultarea filosofiei
137. Filosofia aplicată
138.Consilierea existenţială
139. Sofoterapia
140. Managementul filosofic al suferinţei
141. Declinul filosofiei
142.Filosoful şi moartea
143. Filosoful sau omul care veghează când se odihneşte Dumnezeu
Lector univ.Dr. Vasile Chira
scriitor, filosof şi teolog