
Galeria CONCENTRIC din Bistrița (Piața Centrală nr. 13) organizează în
perioada iulie-septembrie expoziția de pictură, desen și acuarelă PAUL
GHERASIM – IN MEMORIAM ( ”Simplitatea nobilă și măreție calmă”).
Expoziția este rodul colaborării dintre Galeria CONCENTRIC din Bistrița
și Galeria ROMANĂ din București. Cele două galerii se află la a doua
colaborare expozițională. Curatorii acestei expoziții sunt: Oliv Mircea
și Emil Ene.
Expoziția este organizată la un an de la moartea pictorului și are
menirea de a marca nouăzezi și doi de ani de la nașterea sa. Gazda
evenimentului, care va avea loc luni, 31 iulie 2017 ora 18 este Marin
Ecedi. Expoziția reunește lucrări din colecția Galeriei Romane și a
diverșilor altor colecționari.
Paul Gherasim a organizat la Bistrița în anul 2002 (14 septembrie) la
Galeria Arcade 24 expoziția de grup închinată prezentării și dezvelirii
lucrării lui Vasile Gorduz închinată comemorării lui Ioan Alexandru.
Prin pictura lui Paul Gherasim ne confruntăm cu majestatea și cu
adâncimea unei mari tradiții de reflexie asupra lumii românești și
orientale dar și cu opera unui artist autentic, cu o creativitate
înscrisă într-o filiație trans-subiectivă care este întreaga
creativitate românească a ultimei jumătăți de veac printr-o discretă
originalitate. În studiile sale prime la Academia de Arte Frumoase sub
îndrumarea lui Nicolae Dărăscu și Alexandru Steriadi, Paul Gherasim
intuiește un posibil răspuns la întrebările sale legate de Esența
Adevarului și de Frumusețea Memoriei Creatoare. Paul Gherasim devine un
”receptacol de har” în care își găsește locul poezia ( Ioan Alexandru,
Radu Petrescu și Daniel Turcea – îi sunt apropiați), muzica (Mihai
Constantinescu îi este rudă apropiată) si pictura ( Horea Bernea, Ioan
Nicodim, Vasile Varga, Aurel Cojan, Ervant Nicogosian, Horea Paștina,
Constantin Flondor, Mihai Sârbulescu îi sunt prieteni și afini)
Cu cei din ordinul picturii întemeiază în 1985 grupul PROLOG și
organizează zeci de expoziții. Strădania lui este singulară.
Originalitatea vine din discreția cu care pictorul caută esența genuină
a omenescului. Paul Gherasim face sa se ”trezească” în pictura
românească acea originară sensibilitate al cărei efect asupra privirii –
acela de transfigurare – este ”crucea” dintre vizibil a pictorului și
invizibil. Inspirația sofianică a pictorului este în același timp
tradițională și avangardistă. Paul Gherasim redefinește prin pictura sa
eterna și dificila problemă a raportului dintre Vechi și Nou. El face
legatura dintre pictura de astăzi și tradiția spirituală pe care o aduce
în discuție scoțând-o la iveală.