
O serie de descoperiri ştiinţifice, de teorii filosofice din secolul al XVII- lea (fizica newtoniană, empirismul englez, raţionalismul cartesian, panteismul spinosist, scepticismul lui Pierre Bayle etc.), cumulate cu spiritul renascentist au redat omului încrederea în natură, în raţiune şi în posibilitatile ei creatoare. În acest fel a apărut curentul filosofic şi literar care a dominat Europa secolului al XVIII-lea : iluminismul.
Obligaţiile fiscale mari, arderile pe rug pentru delicte minore care nu justifică pedeapsa cu moartea(furt vrăjitorie, apostazie, erezie, critici la adresa bisericii sau a regelui), răsfăţul aristocraţilor şi al clericilor, ospeţele, risipa de la curte, mizeria ţăranilor, foametea, etc. determină mari tensiuni sociale ( Vasile Chira, Lecţii de filosofie, Editura Universităţii “Lucian Blaga” din Sibiu, Sibiu, 2012,p.64.).
Iluminismul porneşte din Anglia, odată cu revoluţia din 1688, trece în Franţa şi ulterior în Germania, însă locul în care aceste idei iau o formă organizată, cu impact social este Parisul.
Dintre reprezentanţii iluminismului european amintim: Pierre Bayle, Jean-Baptiste Le Rond, d’Alembert, Etiene Bonot de Condillac, Marie-Jean-Antoine-Nicolas Caritat marchiz de Condorcet, Denis Diderot, Bernard le Bovier de Fontenelle, Claude-Adrien Helvetius, Paul-Henry Dietriech d’Holvach, Julien Offroy de La Metrie, Charles-Louis de Secondat, Baron de Montesquieu, Jean Jacques Rousseau, Voltaire etc. în Franţa, Samuel Clark, Anthony Collins, Francisc Hutcheson, Anthony Ashley Cooper conte de Shaftesbury, Adam Smith , Mathew Tindal , John Toland etc.,în Anglia, Alexander Gottlieb Baumgarten, Johann Heinrich Lambert, Gotthold Ephraim Lessing, Hermann Samuel Reimarus, Johann Nicolaus Tetens, Christian Wolff etc., în Germania şi Cesare Beccaria, Ferdinando Galiani, Antonio Genovesi, Ludovico Antonio Muratori, Mario Pagano, Pietro Verri, etc. în Italia.
Spre sfârşitul secolului XVIII, ideile iluministe ajung şi în ţãrile române, prin filiera italo-austriacã, greacã sau rusã. Marii intelectuali români , teologi, filosofi, pedagogi , istorici, scriitori precum Ienăchiţă Văcărescu, Dinicu Golescu, Costache Conachi, Chesarie Râmniceanul, Leon Gheuca , Anton Pan,Petru Maior, Gheorghe Şincai şi I.Budai-Deleanu. ş.a. au contribuit prin scrierile lor, în mod decisiv, la implementarea ideilor iluministe în spaţiul cultural românesc.
O contribuţie majoră la dezvoltarea iluminismului românesc au avut-o câteva personalităţi, născute sau stabilite pe raza judeţului Sibiu : Inocențiu Micu-Klein,Samuel von Brukenthal, Samuil Micu-Clein, Ioan Molnar Piuariu, Daniel Georg Neugeboren, Vasile Aaron , Ion Barac sau Gheorghe Lazăr ( Vasile Chira, Lecţii de filosofie, op.cit., p.64).
1.Viaţa
Gheorghe Lazăr, teolog, filosof, inginer, părintele învăţământului românesc, se naşte într-o familie de ţărani, la 5 iunie 1779 (după istoricul sibian Ştefan Lupşa, la 9 ian. 1782), în Avrig, jud. Sibiu. După studii liceale la Liceul piarist din Cluj ( Lyceum Regium Academicum, fostul colegiu iezuit, înființat de către principele Transilvaniei, Stefan Bathory), între1799 şi 1801 şi la Liceului Catolic din Sibiu (1801/1802), studiază filosofia si dreptul la Cluj până în 1806.
În timpul studiilor din capitala Transilvaniei este institutor în familia contelui Gyulay.Îl învaţă pe pe fiul contelui, Gyulay Lajos, în vârstă de 5-6 ani, germana şi maghiara.
În anul 1806, pleacă la Universitatea din Viena, cu o bursă oferită de Consistoriul Episcopiei Ortodoxe din Sibiu, pentru a studia teologia şi filosofia, însă frecventează şi cursuri de drept, istorie, pedagogie, economie politică, medicină, matematică si înginerie.
Condiţia primirii acestei burse era, ca după studiile vieneze să revină ca profesor la Sibiu, aşa cum reiese din următorul angajament: „…ca pentru să nu aibă cinstitul cler ceva îndoială pentru statornicia mea … îmi leg partea moșiii mele mele ce o am rămasă de la părinții mei, din satul Avrig, cinstit scaunului Sibiului cu aceia condiție ca de cumva eu, după isprăvirea aceștii învățături, din oarecare pricină (afară de moarte), m-aș îndoi sau nu aș fi statornic pre aceasta a mea legătură … toată cheltuiala în sumă de banii cât să va face pentru învățătura mea din fondul clerului și împreună cu interesul cuviincios, să fie volnic și slobod acest cler să o tragă de pe pomenita moșia mea de la Avrig, sau de nu va fi aceia de ajuns spre plătirea cheltuialii, atuncea și la celelalte benefițiumuri ale mele să să poată tinde cinstitul cler”.
În timpul studiilor din Viena, în 1815, Lazăr candidează la funcţia de episcop al Sibiului, însă cu toate că această candidatură avea susţinerea Curţii de la Viena şi a Guberniului din Cluj, tânărul teolog a fost respins din cauza intrigilor mitropolitului sârb, Ștefan Stratimirovici de care aparţinea Episcopia Sibiului. Acesta a refuzat sa-l hirotonească preot, reproşându-i tot soiul de lucruri absurde: că nu cunoaşte limba slavonă, nici cea sârbă, că a făcut studii la instituţii catolice şi nu va reuşi să fie un bun preot ortodox, că nu se spovedeşte, că nu vrea să studieze dogmatica ortodoxă, că este prea cultivat şi nu va fi maleabil, nu se va supune autorităţii ecleziale, că unui cleric ortodox nu îi este îngăduit să cunoască dogmele religiei catolice unite etc. Scaunul de episcop al Sibiului a fost ocupat de Vasile Moga, un personaj despre care se spune că era “mediocru, lacom, crud, cinic și corupt”.În orice caz, Gheorghe Lazăr a avut mult de suferit din cauza lui.
La întoarcerea în Transilvania, este hirotonit diacon, iar la 15 martie 1811, va fi numit profesor la „scoala de preotie” de la Sibiu .Din nefericire, în urma unui conflict cu episcopul Vasile Moga, care se opunea tipăririi manualelor în limba română, apărând învățământul în limba slavonă, în anul 1815, Gheorghe Lazăr îşi pierde slujba, fiind destituit de reprezentanţii autorităţilor imperiale şi considerat „nepotrivit şi cu totul netrebnic pentru sarcina de învăţător” . Scos din locuinţă, dat pe mâna poliţiei pentru un presupus incident de la o terasă de lângă Episcopia ortodoxă din Sibiu, când Lazăr ar fi împiedicat consumatorii să închine în cinstea împăratului austriac, obligându-i să închine pentru Napoleon Bonaparte.În fond motivele erau cu totul altele şi anume, invidia episcopului Moga pe erudiţia şi geniul lui Lazăr, dar şi îndrăzneala de a promova limba română în Transilvania, într-o provincie care trebuia să râmână în sfera de influenţă a Imperiului austriac.
Legat de „bonapartismului de terasă”, unii istorici neagă veridicitatea acestui episod contestând faptul că Lazăr ar fi fost capabil de aceste gesturi agresive, iresponsabile, considerând în consecinţă că avem mai degrabă de-a face cu o provocare, cu o regizare din partea oamenlior mitropolitului Moga, date fiind proximitatea respectivei terase de Episcopie, dar şi incidentul din incinta Şcolii teologice, când eruditul profesor a fost bătut de un elev teolog, fără ca episcopul să pedepsească făptaşul.
Pe scurt, Gheorghe Lazăr a fost persecutat pentru că avea o personalitate puternică, era un om vertical.Nu a acceptat să fie lacheul episcopului Vasile Moga, un om rigid mental, oportunist, cu un caracter îndoielnic, dar nici un instrument prin care statul feudal habsburgic să-l folosească împotriva propriilor conaţionali, nedreptăţiţi de grofi şi de nemeşi. Profesorul Lazăr insufla studenţilor teologi apetit pentru cultură, ştiinţă, îi familiariza cu marile curente filosofice occidentale, le vorbea de libertate, de demnitate, de curaj, de identitate naţională, lucruri care nu erau pe placul episcopului servil, preocupat doar de pregătirea unor preoţi obedienţi stăpânirii austriece.
În sfârşit, tânărul Gheorghe Lazăr pleacă dezamăgit şi scârbit, la Brasov, unde, între 1815 şi 1816 va fi profesor particular. În 1916, soţia unui boier, Catinca Bărcănescu, îl invită să vină la București, ca preceptor pentru propriii copii. Doi ani mai târziu, în 1818, Lazăr deschide prima şcoală superioară românească, în incinta mănăstirii Sf. Sava. Predă artimetică, geometrie, trigonometrie, filosofie, logică și gramatică.
Banul Constantin Bălăceanu îl solicită lui Gheorghe Lazăr să-i măsoare un teren pe care voia să-l cumpere. Impresionat de faptul că rezultatul măsurătorilor lui coincidea cu cel al neamțului topograf Moritz von Ott, îl spijină în efortul de înfiinţare a unei şcoli. Astfel, Lazăr prezintă proiectul şcolii în Marele Divan pe 10 decembrie 1817. Decizia favorabilă a domnitorului, din 15 decembrie 1818, constituie de fapt, aşa cum s-a mai spus, certificatul de naștere al învățământului românesc modern.
În timpul Revoluției din 1821, se apropie de Tudor Vladimirescu, pe care îl va ajuta împreună cu şcolarii săi la fortificarea taberei de la Cotroceni . Despre prietenia dintre Gheorghe Lazăr şi Tudor, scrie în versuri Ghenadie Pârvu:
“Adesea la el mergea,
Vorbea şi se sfătuia
Cum să-şi scape patria
Lazăr ca un învăţat
Bune sfaturi lui i-a dat
De la greci l-a-ndepărtat”( Gheorghe Pârvulescu, Autobiografie, p.75 – 77. E. Vârtosu, Un călugăr admiratot al lui Tudor Vladimirescu, în Revista arhivelor, nr. 2, 1944, p. 240 – 242.).
Persecutat pentru participarea la Revoluţia de la 1821, obosit, afectat profund de uciderea lui Tudor Vladimirescu, bolnav de tuberculoză, în ultima fază, se întoarce în satul natal, adus cu o căruţă de către fratele său Onea. De frica poliţiei(inculpatul Lazăr era în continuare urmărit în procesul intentat de autorităţile imperiale cărora le-a dat concursul şi episcopul ortodox Vasile Moga), muribundul este ascuns în pivnița casei. După două luni de la întoarcerea în sat, se stinge din viață în ziua de 17 septembrie 1823, la vârsta de 44 de ani. A fost înmormântat în curtea bisericii ortodoxe din Avrig, nu departe de casa părintească.
2. Opera
a)Cărţi
– Istoria lui loan Moritz si a copiilor sai, învatatura ortodoxă sau Catehismul mitropolitului Platon Levsin (pierdute).
– Conpendiu de Geografia Transilvaniei si Gramatica romano-germana (pierdute)
– Aritmetrica matematiceasca si temeiurile trigonometriei cei drepte, un capitol din Geometrie, compilate după Chr. Wolff şi după alte manuale germane.
– a scris cursuri de Filosofie Generală, Logică şi Metafizica după Kant, care din nefericire de asemenea s-au pierdut.
O parte din lucrările lui Gheorghe Lazăr au fost publicate postum:
– Trigonometria, ed. Traian Lalescu, Bucuresti, 1919.
– Scrierile matematice ale lui Gheorghe Lazar, ed. Axente Creanga, Bucuresti, 1968.
b) Traduceri
– A tradus din germană în română Învâţăturile morale pentru baieţi, lucrare scrisă de pedagogul Johann Heinrich Campe
-învăţăturile morale a lui Gottlieb Ehrenweich;
-o mică istorie morală a împăratului Octavian şi a soţiei sale;
-o geografie matematică pentru copii;
-o istorie al lui Johann Moritz şi a copiilor săi;
-învăţătura ortodoxă a mitropolitului Platon din Twer, educatorul marelui duce al Rusiei;
-un tratat de pedagogie.
-Versuri de laudă în limba daco-românească la logodirea preaânaltului împărat, stăpân şi taică, Frantz, cu Ludovica preaânălţata, milostiva împărăteasă, stăpâna şi maica noastră
Aceste traduceri, rămase în manuscris, au fost trimise de către Guberniu episcopului Moga, cu scopul de a fi tipărite la Sibiu, însă din nefericire, episcopal le-a făcut dispărute.
.3.Concepţia filosofică
Dat fiind faptul că majoritatea scrierilor de filosofie s-au pierdut, nu putem contura cu exactitate specificul gândirii sale. Cursurile de metafizică, influenţa lui Imannuel Kant, simţul dreptăţii, apărarea oamenilor simpli, cursurile de inginerie, topografie, lupta pentru impunerea limbii române în învăţământ, activitatea de iluminare a poporului, organizarea învăţământului, punerea accentului pe ştiinţă şi raţiune etc. îl plasează pe Gheorghe Lazăr în galeria marilor spirite iluministe ale lumii.
Structura Școlii înființate de Gheorghe Lazăr era concepută după modelul austriac, având patru trepte de învățământ, notate cu literele A,B,C,D.; fiecare literă avea următoarea specificație:
1.Treapta cea mai de jos a învățământului pentru cei „slăbănogi” sau „de tot nedeprinși”; având următoarele specialități de deprins:
a)Cunoașterea slovelor și slovinisirea cuviincioasă;
b)Cunoașterea numerililor și întrebuințarea lor;
c)Citirea desăvârșit;
d)Scrisoarea cu ortografia, și de mai multe feluri;
e)Catehismul, istoria vivlicească, Vechiul Testament și Noul Testament;
a)Gramatica și aritmetica încâtva, precum și ,,alte științe mai mici folositoare pruncilor”.
a)După acestea vor trece la altă „tagmă” de învățături unde vor avea a asculta:
c)Gramatica desăvârșit cu sintacsu dimpreună;
c) Poetica cu mitologii și geografia globului pământesc;
d)Retorica și Istoria neamului cu a patriei dimâpreună cu „alte științe” ce sunt de trebuință spre înțelesul acestora.
a)Cei mai de vârstă și deprinși la acestea toate vor avea de a auzi:
e) Artimetica cu toate părțile ei;
f)Geografia ,,despre toată fața pământului” , așijderea cu toate părțile ei.
g)Geometria teoreticească, trigonometria, algebra și altele.
h)Geodezia sau initierea câmpului cu iconomia și arhitectura.
i)Pentru această treaptă de învățământ erau prevăzute „cele mai înalte tagme filosoficești”, precum și „tagmele iuridicești sau nomica”
Structura învățământului era următoarea:
1.cursul de gramatică ce avea o durată de trei ani, fiecare an reprezentând câte o clasă (prima, secunda și tertia) unde se învăța cititul, scrisul, aritmetica, geometria, religia;
2.cursul de retorică numit și humanitar cu o durată de doi ani unde se învăța poetică și retorica;
3.cursul filosofic cu o durată de doi ani unde se învăța logica, algebra, fizica, arhitectura, istoria, chimia, mineralogia;
4.cursul academic de 2 ani, cu dreptul, filozofia, medicina, arhitectura, etc.
Fiecare disciplină este precedată de “punerile” respectivei ştiinţe, adică o prezentare a obiectului, a problematicii:
“Punerile din aritmetică:
1.Ce este aritmetica? Ce este numărul? Ce este în fieșcare număr în loc de temei.În câte chipuri creaște numărul? Și în câte chipuri scade? Cîte feluri de mijloace sînt de socoteală?
2.Fiecare cîtățime nu este asemenea? Dauă cîtățimi care sînt la a treia asemenea, sunt asemenea și între sine? Cari vrednicii să mai nasc de aici?
3.Ce este frângerea(adică fracţia n.n.)? Și cum să scrie? De unde atîrnă prețul frângerii? Cum să ușurează frîngerile? Felurimi de frîngeri cum să pot face tot de un neam? Cum să strîng frîngerile? Și cum să scad? Și cum să înmulțesc frîngerile? Și cum să împarte frîngere cu frîngere?”
Prin manualele pe care le-a publicat (“Aritmetica matematicească”, “Trigonometria cea dreaptă”), Gheorghe Lazăr a contribuit la crearea terminologiei ştiinţifice şi tehnice în limba română. Termeni precum adunare, scădere, înmulţire, împărţire, latură, triunghi, sin, cosin, linie, poligon, trapez etc.au fost întroduşi în limba română de acest mare savant illuminist.
Despre viaţa şi opera lui Gheorghe Lazăr au scris: Ion Heliade Rădulescu, Petrache Poenaru, Nicolae Iorga, Ioan Lupaș, Episcopul Vasile Moga şi profesorul Gheorghe Lazăr, Bucureşti, 1915, N. Bănescu, Academia grecească din București și școla lui Gheorghe Lazăr, Cluj, 1925 ,I. Georgescu, Gheorghe Lazăr la o sută de ani de la moartea lui, Sibiu, 1923,Onisifor Ghibu, Gheorghe Lazăr, în ziarul Universul din 29 septembrie 1923, G. Bogdan-Duica si G. Popa Lisseanu, Viata si opera lui Gheorghe Lazar, Bucuresti, 1924,Traian Chelaru, Din istoria pedagogiei românești, capitolul Gheorghe Lazăr ca pedagog, volulul I, București, 1957, I. Matei, Emilia Șt Milicescu, Al. Piru, în Literatura română premodernă, Bucureşti, 1964, A.Csetri și I Dani, Contribuții la biografia lui Gheorghe Lazăr, în ,,Limbă și literatură” nr. 16, 1968 ,Gheorghe Pârnuţă, Gheorghe Lazăr, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1973 Mircea Popa, Mircea Păcuraru, Dicţionarul teologilor români, Victor Bârsan, Gheorghe Lazăr: prețul frângerii, (https://www.contributors.ro/gheorghe-lazar-pretul-frangerii/) etc.
Lector univ.Dr. Vasile Chira
Scriitor, filosof şi teolog