În primul său roman, jurnalistul și scriitorul bistrițean Alin Cordoș surprinde cu o construcție narativă profund simbolică, în care ziua de 25 septembrie nu este doar un reper temporal, ci aproape un personaj – un martor tăcut și încărcat de semnificații.
Titlul – Păpușa de porțelan – evocă fragilitatea, dar și frumusețea atemporală a unui personaj feminin, Sonia, care devine axul în jurul căruia gravitează reflecțiile autorului, dar și restul personajelor, în special Dana, Clara, Ghizi – figuri feminine prin care trec dorințe, rupturi, regăsiri.
Romanul propune o incursiune subtilă în spațiul intim, dar și în epoca apăsătoare a regimului ceaușist. Ideea de libertate se naște pe fundalul acelei lumi închise, iar orașul Trieste devine nu doar o destinație, ci o stare de spirit, o proiecție colectivă a celor care visau să evadeze. La un moment dat, cititorul nu mai știe cu certitudine: pleacă personajele spre Trieste sau vine Triestul spre ele? – o inversare poetică ce dă romanului o aură aproape onirică.
Stilul lui Alin Cordoș este recognoscibil: reflexiv, poetic, aproape confesiv, dar nu copleșitor. Autorul deschide uși, dar nu le închide definitiv, oferind cititorului șansa de a păși înăuntru, de a construi propriile sensuri. Personajul feminin devine uneori salvare, alteori doar un ecou. Iar plecarea acestuia lasă în urmă o liniște în care cititorul e invitat să revină asupra propriei memorii, asupra propriei “păpuși de porțelan”.
Un roman care îmbină amintirea cu speranța, realitatea cu visul, trecutul cu ceea ce ar fi putut fi.
O carte scrisă cu delicatețe și luciditate, cu linii fine, dar cu dungi adânci, de neuitat, așa cum e însăși viața.
Dorel Cosma