SPECTACOLE DE CALITATE LA FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU ȘI LITERATURĂ ”LIVIU REBREANU”

Inapoi la stiri

SPECTACOLE DE CALITATE LA FESTIVALUL INTERNAȚIONAL DE TEATRU ȘI LITERATURĂ ”LIVIU REBREANU”

Ediţia din acest an a Festivalului de Teatru şi Literatură ,,Liviu Rebreanu” a debutat la Sala Polivalentă, joi, 26 noiembrie, de la ora 10.00, cu Teatrul Muzical Galați, care a prezentat pentru copii „Tinerețe fără bătrânețe”, în regia artistică a Izabelei Oancea, muzica: Sorin Oancea, distribuţia: Izabela Oancea, Geanina Sion, Mihai Păun, Lucian Tatu, Mihail Anton. 
La Galeriile „Casa cu lei”, de la ora 11.00, a avut loc vernisajul expoziţiei „Literatură și caricatură”, cu lucrările artistului Marian Avramescu din Sânger (Prahova), prezentat de dr. Dorel Cosma şi Elena M. Cîmpan, iar de la ora 18.00 s-a continuat, la Sinagogă, cu musicalul ,,Ţiganiada”, după epopeea lui Ioan Budai-Deleanu. Regia spectacolului, care s-a remarcat prin culoare şi prin exotismul dansurilor ţigăneşti, a fost semnată de Isabela Oancea, iar din distribuţie au făcut parte Isabela Oancea, Luminiţa Vologa, Mihai Păun şi Lucian Anton. Spectacolul a inclus şi melodii, scene din viaţa ţiganilor, aşa cum le-a prezentat în nemuritorul film ,,Şatra” regizorul basarabean Ion Loteanu. 
Programul festivalului a oferit bistriţenilor vineri, de la ora 12.30, la Sinagogă, un spectacol al Teatrului de păpuși „Alexandru Misiuga” Bistrița, cu piesa „Punguța cu doi bani”, după Ion Creangă, în regia Corneliei Apostol şi cu distribuţia: Moşul – Adrian Pop, Baba – Cornelia Vrăşmaş, Cocoşul – Cornelia Apostol, Găina – Elena Pop, Gâsca – Florina Vlaşin, Boierul – Susana Marişca, Vizitiul – Florina Vlaşin. 
De la ora 17.00, un concert cu trupa de suflători de la Voiron (Franţa) a constituit o relativă noutate pentru melomanii bistriţeni, ce au avut mai rar prilejul să urmărească într-un concert doar instrumentişti suflători. A putut fi ascultată muzică îndeosebi de Mozart, cântată cu măiestrie, dar succesul trupei a fost constituit nu numai din înaltul nivel de măiestrie, ci şi din prezenţa scenică, din rigoarea profesionalismului. Numerosul public bistriţean a reacţionat atât de bine, încât aplauzele nu conteneau şi spectatorii erau în picioare, atmosfera părându-li-se incredibilă artiştilor francezi.
Comedia „Amor în farmacie”, adaptare după clasicul francez Eugene Labiche, a fost jucată pe scena Sinagogii vineri, de la ora 18.00, de Anca Ţurcaşiu, Andrei Duban, Liliana Pană, Dragoş Ionescu şi Dan Tudor, ultimul semnând şi regia. Publicul a fost cucerit de sarabanda de încurcături, de situaţiile comice neprevăzute, în care un farmacist de provincie, terorizat de soţia agitată şi geloasă, în relaţie cu colocatarul său, a creat o atmosferă anormală, însă plăcută la privit dinafară şi la încercat a o înţelege. 
Sâmbătă, de la ora 18.00, a putut fi urmărit spectacolul cu piesa „Haimanaua”, jucată de o trupă a Teatrului Naţional din Bucureşti, din distribuţie făcând parte regizorul piesei, Dan Tudor, Tudorel Filimon, Alina Chivulescu, Dragoş Ionescu, Adela Popescu şi Andrei Duban. „Haimanaua” reprezintă o prelucrare a piesei „Omul care a văzut moartea”, a lui Victor Eftimiu, autorul zugrăvind planuri electorale din provincie. Personajul Filimon, neguţător de vinuri, salvează un om de la înec, faptă numai bună de exploatat în lupta electorală cu farmacistul foarte ambiţios din localitate. Adversitatea candidaţilor prinde la mijloc relaţia de iubire, aproape de căsătorie, dintre fiica lui Filimon şi băiatul farmacistului. În ,,ecuaţie” intră omul salvat de la înec, cu pretenţii de nesusţinut la mâna fetei, el împuşcându-se, în final, după ce introdusese varianta susţinerii lui Filimon pentru primărie şi a farmacistului pentru Parlament. ,,Haimanaua” a sesizat mai repede decât alţi eroi ai ,,angrenajului” că împărţind voturile pot pierde amândoi candidaţii. Dinamic şi jucat cu nerv, cu evidenţierea momentelor ,,tari” ale lanţului întâmplărilor, spectacolul a plăcut în mod deosebit publicului, mai ales că era adus ca şi conţinut în actualitatea năravurilor politice româneşti. Nu întâmplător directorul festivalului, dr. Dorel Cosma, spunea la înmânarea diplomei de excelenţă pentru grupul de actori că reprezintă ,,generaţia de aur” de acum a teatrului românesc.
 
 
„Viaţa ca o... paradă”, de Cornel Udrea, a închis festivalul „Liviu Rebreanu”

Pe scena Sinagogii au urcat duminică, la ora 18.00, Dana Ilie Bărbosu şi Claudiu Pintican, în „Viaţa ca o... paradă”, de Cornel Udrea. Într-un compartiment de tren se întâlnesc o doamnă îmbrăcată în negru, trecută de mult de prima tinereţe, şi un tânăr fără prea mare entuziasm în a angaja o conversaţie. Doamna insistă şi reuşeşte să-şi mărturisească intenţia de a se mărita, ce fel de bărbat şi-ar dori şi alte cele destul de demobilizatoare pentru bărbat. Discuţia este pigmentată cu clişee de limbaj antrenante, care sugerează publicului o atmosferă spumoasă. Călătoria fără ţintă este, de fapt, viaţa însăşi, femeia în negru mărturisindu-şi regretul că nu şi-a luat şi coasa. Este replica de mare efect care limpezeşte sensul întregii construcţii dramatice. Actorii au alternat ritmul replicilor mai lente cu altele aspre, ţinând treaz interesul spectatorilor pentru întreg parcursul dramatic.
Piesa a fost ultimul ,,act” al ediţiei din acest an a Festivalului de teatru profesionist „Liviu Rebreanu”.
Trupelor de actori le-au fost înmânate de către directorul festivalului, dr. Dorel Cosma, diplome de excelenţă, semn al aprecierii prestaţiei scenice.

Victor Știr